Det har lenge eksistert kontroverser i forbindelse med kaffe, både relatert til konsum og etiske aspekter ved produksjon. Uansett så er kaffe en høyt elsket drikk og mange nordmenn kan ikke forestille seg hvordan de skal komme helskinnet igjennom dagen uten én kaffetår eller ti. Nordmenn ligger faktisk helt i toppsjiktet på den globale kaffekonsumlista, og hver av oss drikker hele 160 liter kaffe per anno, hvilket tilsvarer ca 4 – 5 kopper kaffe om dagen. Så man kan trygt stadfeste at nordmenn har en forkjærlighet for kaffe.
Populariteten rundt disse gylne dråpene har naturlig nok skapt stor forskningsinteresse vedrørende mulige helsegevinster som kan tilskrives kaffeinntak. Og lovordene har ikke latt vente på seg. Kaffe har ved mange anledninger blitt omtalt som en mirakeldrikk som blant annet kan beskytte mot ulike former for kreft, slag, depresjon og leversykdom, samt bremse utviklingen av Parkinsons og forbedre ytelse og utholdenhet i forbindelse med trening. Basert på disse påstandene så kan det virke som kaffe potensielt kan kurere mye mer enn gruff, men hvor mye sannhet ligger det i disse formidable påstandene?
Funn fra tre ulike metastudier, publisert i 2005, 2006 og 2011, indikerer at et moderat inntak (3-4 kopper) av kaffe kan ha en beskyttende effekt overfor ulike former for kroniske sykdommer, som type 2 diabetes mellitus, Parkinsons, Alzheimers og leversykdom. Akkurat hvilke stoffer som bidrar til dette er usikkert, men man antar at det kan være sammensetningen av polyfenolene i kaffen. Videre ble det funnet at et moderat inntak av kaffe ikke er forbundet med noen direkte risiko for hjerte og karsykdommer men derimot kan medføre lavere risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer. Likevel er det enighet om at det kreves mer forskning på området før man kan anbefale å begynne å drikke kaffe for å oppnå potensielle helsegevinster.
En review fra 2011 som så på sammenhengen mellom kaffeinntak og utviklingen av ulike former for kreft fant at kaffe viste en beskyttende assosiasjon i forbindelse med utvikling av leverkreft og kreft i livmoren. Videre fant man ingen sammenheng med kaffeinntak og bryst-, bukspyttkjertel-, nyre-, eggstokk-, prostata-, eller magekreft. Risikoen for blærekreft derimot synes å være forbundet med et høyt kaffeinntak i enkelte populasjoner og blant menn.

Koffein
Koffeinet er det mest allmennkjente stoffet i kaffe. Det er dette stoffet som virker oppkvikkende og som er ansvarlig for kaffens vanedannende egenskaper. Det har blitt funnet at koffein, også det i kaffe, kan øke prestasjon og utholdenhet i forbindelse med intens trening, men det har blitt argumentert at dette kun gjelder for inntak av koffein, og ikke kaffe med koffein. Koffeinet i kaffen kan derimot utgjøre en indirekte risikofaktor for hjerte- og karsykdommer da det kan føre til økt blodtrykk og økt plasma homocystein nivå. Videre så burde mennesker som er følsomme overfor koffein begrense inntak og/eller erstatte den vanlige kaffen med koffeinfri kaffe. I tillegg burde gravide begrense kaffeinntaket, da et høyt inntak av kaffe har blitt assosiert med økt sannsynlighet for komplikasjoner i forbindelse med graviditet og fødsel.
Kaffestol og kahweol
Dette er stoffer i kaffe som har blitt vist å bidra til økt plasmakonsentrasjon av kolesterol hos mennesker. Ved å tilberede kaffe med kaffetrakter eller ved håndfiltrering unngår man dette problemet, da stoffene blir liggende igjen i filteret. Under tilberedelse av kokekaffe forblir disse stoffene i kaffen, og kokekaffe er derfor assosiert med økt risiko for utvikling av hjerte- og karsykdommer.
Akrylamid
Akrylamid er betraktet som et potensielt kreftfremkallende stoff hos mennesker, da det har blitt påvist å fremkalle ulike former for kreft i dyreforsøk. De få studiene som har undersøkt assosiasjoner mellom inntak av akrylamid hos mennesker og mulig helserisiko, har ikke funnet at stoffet utgjør noen signifikant risiko for utvikling av kreft. Men det er verdt å notere seg at det eksisterer veldig lite forskning på området og at det høyeste akrylamidinntaket blant nordmenn kommer fra kaffe og brød.

Så fremt en ikke har høyt blodtrykk, er overfølsom for koffein eller er gravid, så virker det som at man trygt kan nyte tre, fire kopper filtrert kaffe om dagen med god samvittighet, da det ikke utgjør noen sannsynlig negativ helseeffekt, og muligens kan bidra med positive helsegevinster. Derfor kan det virke som om lovordene kaffe tidligere har høstet, henger relativt på greip.
Bilder: Kaffe.no og Stenhildebrandt.no